СВІТ ПІДЛІТКА. ЗАДАЧІ, ЯКІ ВІН МАЄ ВИРІШИТИ
Підлітки – особлива соціально-психологічна і демографічна група, яка має свої особливості, норми, установки, специфічні форми поведінки, що формують особливу підліткову субкультуру. Почуття приналежності до «підліткової» спільноти і визначеної групи всередині цієї спільноти, що часто відрізняється не тільки інтересами і формами проведення дозвілля, а й одягом, мовою, має важливе значення для розвитку особистості підлітка, впливаючи на його норми і цінності.
Світ підлітка складний, багатоаспектний. Окрім того, що в ньому потрібно вміти орієнтуватися (маючи зовсім небагато життєвого досвіду!), підлітку важливо своєчасно впоратися з вирішенням наступних задач вікового розвитку:
- Прийняття власної зовнішності й уміння ефективно володіти тілом.
- Формування нових і більш зрілих стосунків з однолітками обох статей.
- Прийняття чоловічої або жіночої соціально-сексуальної ролі.
- Формування стосунків, вільних від емоційної залежності.
- Підготовка до трудової діяльності, що могла б забезпечити економічну незалежність.
- Підготовка до власного сімейного життя.
- Розвиток відповідальної поведінки.
- Формування системи цінностей та етичних принципів, якими можна керуватися в житті.
Вісім задач підліткового життя створюють чітку послідовність. І не дивно. Навички, здобуті при вирішенні попередньої задачі, знадобляться для вирішення наступної.
Результатами вирішення всіх задач юності є настання зрілості. Якщо людині це не вдалося, вона буде завжди відчувати відповідні ускладнення, складнощі в стосунках з оточуючими.
У чому конкретно полягає вирішення вищезгаданих задач?
Прийняття власної зовнішності. У підлітковому віці людині притаманно занадто перейматися з приводу своїх фізичних даних. То зріст дуже маленький, то навпаки, занадто високий, то маса тіла недосконала. Підлітку необхідно прийняти свій вигляд та зміни, що відбуваються в організмі, а також навчитися доглядати своє тіло й ефективно володіти ним під час занять спортом, виконання фізичної роботи, відпочинку.
Формування нових та більш зрілих стосунків. Дитячі дружба та інтереси між однолітками однієї статі у підлітковому віці змінюються на різностатеву дружбу. Якщо хлопці все ще штовхають дівчат, демонструють «дитячу» поведінку, значить, вони не набувають належного психоемоційного розвитку. Час навчатися мистецтву спілкування й поведінки з представниками протилежної статі. А також правильно обирати коло свого спілкування.
Прийняття соціально-сексуальної ролі. Який вигляд має чоловік, а який – жінка? Як вони мають поводитись? Ким мають стати у житті? Підлітку потрібно навчитися більш виважених стосунків з однолітками. Подумати про те, що являє собою чоловіча або жіноча роль у родині. Подумати про себе в цій ролі. Про найважливіші життєві компетенції, які є необхідними для нього в подальшому житті, тому їх потрібно здобувати.
Формування стосунків, вільних від емоційної залежності. Підліток має бути здатним формувати стосунки, засновані на взаєморозумінні, прив’язаності та повазі, але вільні від емоційної залежності. Підлітки, що постають проти батьків та інших дорослих і розв’язують з ними конфлікти, мають навчитися краще розуміти себе та інших, вміти розбиратися в причинах конфліктів.
Підготовка до трудової діяльності. Одна з головних задач юності – вибір професії й досягнення економічної незалежності. Перша частина цієї задачі полягає для дитини в тому, щоб з ясувати, чого вона хоче від життя. Друга частина – вибір професії, навчання і початок трудової діяльності.
Підготовка до власного сімейного життя. Більшість хлопців і дівчат прагнуть створити у майбутньому щасливу родину. Напевне, вони не замислюються над цим серйозно, але своє майбутнє бачать саме таким. І результатом вирішення цієї задачі, як правило, є наслідування прикладу родинного життя своїх батьків. Дівчата беруть приклад з матерів, а хлопці – з батьків (рідше – інші референтні особи). У випадку сладних обставин в родині батьків питання потребує особливої уваги.
Отже, підлітковий вік – дуже складний період життя дитини, як у фізіологічному та психологічному відношенні, так і в соціальному. Дорослим, батькам і педагогам, які знаходяться поруч з підлітком, дуже важливо бути обізнаними, щоб компетентно і своєчасно надати необхідні поради, дорогоцінні для побудови долі молодої людини.
А.Б. Приходько, практичний психолог ДПТНЗ "Шосткинське ВПУ"
Комментариев нет:
Отправить комментарий